8 načinov, kako na ustvarjalen način približati medije otrokom

0

Dandanes otroci odraščajo obdani z mediji. Uporabljajo jih intuitivno in brez strahu. Vendar pa njihova lahkotnost ob rokovanju z napravami ne pomeni, da so medijsko pismeni. Medijska pismenost namreč pomeni predvsem razumevanje medijev, varno uporabo tehnologije in zmožnost aktivne uporabe, ki ni sama sebi namen temveč pomaga posamezniku doseči zastavljene cilje. Zato je pomembno, da otroci ne začnejo uporabljati novih tehnologij prezgodaj in da imajo na voljo vse, kar za zdrav razvoj potrebujejo; to so prosta igra, dosti gibanja in zdrav spanec. Ko pa otroka le začnete uvajati v svet novih medijev, se ustrezno pripravite, da mu boste na poti lahko stali ob strani kot kompetenten in odgovoren partner. Razmislite o lastnem vedenju in poiščite ustrezne informacije. Vzemite si čas, da ta nov svet raziskujete skupaj z otrokom.

V nadaljevanju bi z vami radi delili nekaj idej za prve korake v medijsko pismenost s pomočjo preprostih fotografskih projektov – aktivnosti za stareše skupaj z otroki.

1. Sestavljanka iz fotografij, ki so jo otroci sami posneli

Otrok naj posname nekaj fotografij, med katerimi naj eno izbere. Natisnite fotografijo in jo narežite na kose. Sestavljanka bo preprosta, če jo boste narezali na samo nekaj velikih kosov in bolj zapletena, če bo kosov več in bodo neenakih oblik. Če želite, da otrok sestavljanko uporablja dlje časa, fotografijo pred izrezovanjem plastificirajte.

Sestavljanka s fotografij, ki so jih otroci sami posneli

2. Igre s perspektivo

Igrajte se s perspektivo. Držite ali položite nekaj majhnega (lutko dinozavra, roko) v bližino kamere, medtem ko naj otrok stoji bolj oddaljeno. Naredite fotografijo. Majhen predmet bo na fotografiji deloval veliko! Preizkusite različne ideje, na primer, da otrok v roki »drži« orjaško sadje.

 

 

 

 

 

Fotografirajte od spodaj navzgor in od zgoraj navzdol

 

 

 

 

 

Fotografirajte skozi cev

 

 

 

 

 

Fotografirajte luže, odsev v ogledalu

 

 

 

 

 

3. Spomin (dve fotografiji ali fotografija in otrokova risba)

Izdelajte družinsko igro spomin. Skupaj fotografirajta, kar želita – denimo družinske člane, prijatelje, predmete doma ali zunaj.

Naredimo si lahko dve različni igri:

  • Pri prvi igri natisnemo dve enaki fotografiji in iščemo pare.
  • Pri drugi igri pa naj otrok k vsaki fotografiji nariše par.

 

 

 

4. Dopolnjevanje fotografije

Skupaj z otrokom izberimo fotografijo za dejavnost in jo natisnemo. Nalepimo jo na večji list in otroka spodbudimo, da po spominu dopolni okolico fotografije. Lahko pa se odločita tudi za domišljijsko različico, kjer otrok fotografijo dopolni kakor želi.

5. Fotografska knjiga

V knjižnici si izposodite fotografsko knjigo. Lahko prikazuje umetniške fotografije ali pa stvari, ki so vama z otrokom všeč, denimo pokrajine, ljudi na različnih koncih sveta ali konje. Skupaj si oglejta fotografije in se o njih pogovarjajta. Morda lahko skupaj izbereta družinske fotografije in izdelata album.

6. Deli telesa

Fotografirajte dele telesa družinskih članov, denimo bližnje posnetke oči, prstov na rokah in nogah, kolen … Natisnite jih ali si jih oglejte na zaslonu. Skupaj ugibajte, komu pripadajo.

7. Mali princ

Skupaj si oglejte nagrajene fotografije Mali princ fotografa Mateja Peljhana ter morda še dokumentarni film. Serija prikazuje dvanajstletnega dečka Luko, ki je zaradi spinalne mišične atrofije priklenjen na invalidski voziček. Fotograf mu je izpolnil željo, da se vsaj na fotografijah vidi kot deček, ki lahko igra košarko, se potaplja in vozi rolko.

8. Domišljijske počitnice

V času, ko sami ne moremo na počitnice se lahko tja odpravimo v domišljiji. Natisnimo fotografijo družinskih članov in jih izrežimo. Postavimo jih na večji list papirja in dodamo okolico: lahko natisnemo eksotično pokrajino, ali pa okolico ustvarimo s kolažem iz revij. Lahko pa na list papirja postavljamo predmete, denimo kamenčke, fižolčke, veje in podobno in na ta način ustvarimo svojo domišljijsko pokrajino. Skupaj razmislimo, če so vse podobe z reklam resnične ali se poslužujejo podobnih tehnik.

Najbolj pomembno sporočilo vzgojiteljic, ki sodelujejo pri projektu: Zaupajte sebi in otrokom ter spodbujajte otroka, da aktivno in radovedno spoznava svet. Z mediji in brez.

Članek so pripravili sodelavci Erasmus+ projekta Eduskills+Media, kjer razvijajo aktivnosti za vzgojiteljice in vzgojitelje, da bi s pomočjo fotografije otrokom približali svet novih tehnologij. Pomladi bodo na voljo na portalu eduskills.plus/media.